מדוע פסיכומטרי חשוב לקבלה ללימודים?

מי שמעוניין להתחיל בשעה טובה לימודים אקדמאיים, חייב לדעת שעל מנת להתקבל למקצועות מסוימים יש לעמוד בתנאי סף בסיסיים. אחד התנאים הנפוצים ביותר הוא מעבר של בחינת פסיכומטרי בציון מסוים, והרבה פעמים מדובר באתגר המשמעותי ביותר בדרך לתארים כאלו ואחרים. בואו ננסה להבין מהי בכלל הבחינה הזו ומדוע היא כל כך חשובה.

מהו מבחן פסיכומטרי?

הפסיכומטרי הוא מבחן ייעודי שמטרתו היא לנבא את מידת הצלחה של הנבחן בלימודי תואר ראשון או תואר שני. המבחן מורכב מפרקים שונים שבוחנים ידע ושליטה בשפה העברית, שליטה ביכולות כמותיות (מתמטיקה, אלגברה, גאומטריה וכו׳), שליטה באנגלית ומפרק אחד של כתיבת חיבור.

השאלות הן אמריקאיות (רב בררתיות) ויש מגבלת זמן למענה על כל פרק.

למה הוא כל כך חשוב?

כיום מבחן הפסיכומטרי הוא הכלי היעיל ביותר של מוסדות אקדמאיים לסיווג התלמידים והוא מנבא מצוין של הצלחה או אי הצלחה. הפסיכומטרי הוא בעצם תנאי סף הכרחי ולא ניתן להתקבל בלעדיו להרבה מאד תארים.

כך למשל, כדי להתקבל ללימודי רפואה צריך ציון של 740 נקודות לפחות. 709 נקודות למדעי המוח, 691 נקודות להנדסת חשמל, 679 ללימודי משפטים וכן הלאה (הציון המדויק משתנה קצת ממוסד למוסד).

האם חייבים פסיכומטרי כדי להתקבל ללימודים?

ישנם מקצועות ותארים מסוימים המצריכים ציון בגרות מסוים ללא בחינה פסיכומטרית. מעבר לכך, ישנם מוסדות לימודים המאפשרים קבלה למכינה קדם אקדמאית – לימודים של שנה לרוב שהם לימודי הכנה לתארים מסוימים ומעבר שלהם בהצלחה מאפשר להתקבל ללימודי התואר ללא ציון פסיכומטרי.

כיום, מרבית התארים הנחשקים כמו רפואה, הנדסה ומשפטים הם כאלו המצריכים מעבר של מבחן פסיכומטרי בציון מסוים. מומלץ להתכונן היטב למבחן כדי להימנע מהצורך לחזור עליו שוב.