למה בכלל עושים פסיכומטרי ?

אחת השאלות אותה נערים, נערות ואנשים בוגרים המעוניינים להיכנס למסלול לימודי כזה או אחר שואלים את עצמם היא למה בכלל עושים פסיכומטרי. אז בואו נעשה קצת סדר. המרכז ההארצי לבחינות והערכה והמועצה להשכלה גבוהה החליטו כי מבחן פסיכומטרי חשוב בכדי לשקף כל מיני סוגים של יכולות ומיומנויות בתחום האקדמי. למעשה, פעמים רבות ציון הפסיכומטרי משפיע בצורה נחרצת על עתידנו ועל האפשרות שלנו להתקבל למסלול לימודים כזה או אחר.

אז למה?

ובכן אחת הסיבות העיקריות שרובנו לומדים ימים כלילות וניגשים לבחינת הפסיכומטרי לפחות פעם אחת בחיינו היא משום האוניבריסטאות בישראל רוצות לשמור על רף גבוה ולכן מדובר בסוג של כלי מיון המאפשר לבצע סינון ראשוני לקשת רחבה של מוסדות אקדמיים הפזורים ברחבי הארץ.

בכדי להתקבל למגוון של מסלולים, בעיקר באוניבריסטאות כמו למשל רפואה, כלכלה ומנהל עסקים, חשבונאות, הוראה, קלינאות תקשורת, עיצוב ועוד יש צורך בציון פסיכומטרי מסוים לצד התייחסות לציוני הבגרות בנפרד.

החלק בו נבחנים על השפה האנגלית משמש כלי המודד את רמת השפה על פיו הסטודנטים שמתקבלים לחוג המבוקש משתבצים לרמה המתאימה להם. יש כאלה שגם מקבלים פטור לגמרי מלימודי אנגלית במהלך התואר.

סיבה נוספת שאנו נדרשים לבצע את הבחינה היא משום שהיא משמשת סוג של אמצעי באמצעותו ניתן לחזות את סיכויי ההצלחה של מועמדים בעולם האקדמי.

האם זה באמת נכון? ובכן, יש על כך אינספור מחקרים, חלקם מוכיחים שאכן זה כך בתחומים מסוימים ואחרים מראים באופן חד משמעי שאין כל קשר. מה שכן אפשר להסיק מכאלה שאכן ניגשים לבחינה ומקבלים ציון מסוים קשור לרמת ההשקעה של התלמיד בהתאם לציון שלו וליכולות הלמידה שקיימות אצלו.

מרחבי הרשת:
מסע טיפוס הרים אל ההר המסוכן באירופה – ראיון עם יורם קראוס